like some child possessed, the beast howls in my veins

Jag tänkte skriva någonting politiskt idag, men sedan bestämde jag mig för att framstå som opartisk (även fast jag är fullt öppen med var jag står politiskt i allmänhet i vanliga fall) eftersom varje individ har rätt till sin egen åsikt i vårt avlånga land.

Sedan sket sig denna fina och omtänksamma tanke totalt.
Jag tycker ändå att man ska ha sin egen åsikt, men vad tänker egentligen ett parti som Sverigedemokraterna på? Eller ännu värre: de som väljer att rösta på det. Hur kan man inte inse att samma historia som när Hitler och NSDAP kom till makten i Tyskland håller på att upprepas i detta valfrihetens och "jämlikhetens" land? Alla har rätt till en egen åsikt, absolut, men ska man vara främlingsfientlig så ska man väl ändå vara det mot alla former av invandring? Främlingsfientlighet är någonting vi är födda med, så det är egentligen fullt förståeligt att den finns hos var och varannan. Dock så är det en mycket fin gräns mellan vad som är normalt och vad som är rasism.

Jimmie Åkesson och hans rasistiska (vad jag vill kalla det) parti har som löfte att stoppa "islameringen" av Sverige. Jämte detta har de dessutom goda förslag om stora förbättringar för pensionärerna, ett smart drag av Åkesson och hans följe med tanke på att det är just denna målgrupp som är de mest konservativa och de som är mest emot invandringen. Detta är ett tecken på att de inte är dumma, utan vet precis hur de ska gå tillväga för att locka röster, någonting som också var ett kännetecken för det tyska arbetarpartiet. De vet folkets ömma punkter och flirtar med dem med löften om det vi saknar. Får man sedan med sig en grupp i vårt samhälle brukar effekten bli i stil med sällskapsspelet Domino, faller en så faller fler (och till slut kanske alla?).

1930- och 40-talets europeiska historia är någonting som lätt glöms bort i detta skede. Med detta inlägg vill jag påminna om att SD's tankar spelar stort på och liknar Hitlers väg till makten under 30-talet. Om vi har slarvat bort dessa fruktansvärda händelser som skett för inte mer än 80 år sedan såhär snabbt borde drastiska åtgärder tas till. För hur kan man glömma något som detta redan nu? Hur kan vi veta konsekvenserna av Sverigedemokraternas plötsliga jättestöd och vad de har i kikarn för Sveriges framtid? Det vet vi inte. Men någonting säger mig att detta bara är början på en lång historia om stödet fortsätter (och kanske till och med eskalerar).

Jag röstade även via Facebook där de har ett val även för de under åldersgränsen eller de som inte får rösta av andra orsaker. Efter man röstat kunde man kolla statistiken över rösterna, där stödet för SD var skyhögt! På den mer detaljerade statistiken kunde man se hur olika åldersgrupper hade fördelat sina röster, där kunde man se att i grupperna 0-18 samt 18-25 låg Sverigedemokraterna i topp. Min första reaktion var en mindre chock, sedan tänkte jag efter lite mer. Är det verkligen så att stödet för detta främlingsfientliga parti är så stort hos unga? Det är oroväckande, tycker jag om så är fallet. En annan tanke for samtidigt upp, att väljare i alla åldrar (främst unga som vill göra revolt) vill provocera vårt samhälle och tänja på gränserna. Samtidigt är valet på Facebook ett fiktivt val, där slutresultatet inte spelar någon roll. På så sätt blir det lättare att lägga sin röst på detta parti. Denna tanke ska jag försöka hålla kvar hos mig, för allt annat skrämmer mig faktiskt en del.

Så snälla ni som står där framför valurnorna imorgon; lägg en tanke på detta innan ni röstar. Din röst är mer värdefull än du tror. 

  


Kommentarer
Postat av: Leila

instämmer

2010-09-18 @ 17:42:19
URL: http://leilahs.blogg.se/
Postat av: Leila

Men åh! Det skulle stå:

instämmer

xD

2010-09-18 @ 17:43:22
URL: http://leilahs.blogg.se/
Postat av: Leila

Men wtf?! Oo Det skulle vara sådana där förbannade stjärnor, och ingen fucking fet stil. Jag ger upp! xD

2010-09-18 @ 17:44:17
URL: http://leilahs.blogg.se/
Postat av: Leila

Jag ber om ursäkt för mitt kommentarspammande xP

2010-09-18 @ 17:44:50
URL: http://leilahs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0