confusing what is real

Godmorgon kära ni! Som ni kanske märkt så har jag varit extremt off här under helgen (och halva denna vecka). Orsaken är att vi nu håller på att flytta, och har därför inte fått upp någon dator i nya huset. Har ingen tv heller, så är helt off i vad som sker i världen. (Fyfan vad jag kommer suga på nutidskrysset, BUHU!) 

Idag har jag sovmorgon, till tolv. Överambitiös som jag är åkte jag tidigt in till "centrum" för att lämna in några böcker till biblioteket, sedan var jag i skolan strax efter åtta för att göra klart x antal skolarbeten (har hamnat lite efter i det mesta för tillfället, men det löser sig vavavava). Var även tvungen att logga in på Ansiktsboken som de flesta skulle ha gjort efter nästan en vecka utan internet... och vad hade hänt? INGENTING (förutom att en unknown afrikan och en gammal parallellklasselev skickat vänförgfrågningar. Odd.). Det är så sjukt, när man inte varit inloggad på länge så tror man att det ska ha hänt massvis, men sedan blir man negativt överraskad. Men vad förväntar jag mig egentligen ska ha hänt? Facebook är ett opersonligt verktyg för att binda och hålla kontakter med vänner och familj (och kanske även randoms om man är lagd åt det hållet), det är inte mer spännande än att man får en gilla-markering när man uppdaterat sin status ("Dricker kaffe", exempelvis). Dock reagerar folk mycket mindre om man skriver ett längre, samhällskritiskt, rentav intressant inlägg.. Det är bara ett tecken på hur slött det egentligen är med alla dessa uppdateringar.

Varje gång jag gör en statusuppdatering på Facebook bävar jag inför hur mina vänner ska reagera på den. Har ingen kommenterat eller gillat efter en viss tid tar jag bort den. Man vill ju inte verka mobbad, liksom. Ändå känner jag mig oftast väldigt säker i mig själv, men att bli "ignorerad" på ett så opersonligt forum som Facebook är ju för fasiken bara patetiskt. Är det jag som skriver nonsens, eller är det så att andra inte förstår eller orkar att reagera? Ett i-landsproblem som gjort att jag blivit mer och mer inaktiv där, och mer aktiv här, där de som vill läsa och se får göra det istället för att få det kastat i ansiktet (för de som inte upptäckt "dölj"-funktionen). Långsamt men säkert väljer jag därför idag att avveckla mitt användande på det sociala mediet Facebook, i likhet med Miljöpartiets tanke om att avveckla kärnkraften.
Tack & adjö.


Kommentarer
Postat av: leila

Hoppas flytten har gått bra :)



Och ja, FB är ganska tråkigt... Och det har typ gått för långt, det känns som om de har gotten helt lost när det gäller riktningen :/ Men jag tycker det är en bra idé och så i grunden...

2010-10-20 @ 09:39:38
URL: http://leilalalah.tumblr.com
Postat av: Niklas

Facebook är roligt tycker jag iaf::P

2010-10-20 @ 10:10:16
URL: http://www.amorspilar.se/
Postat av: ljungberg.

"ock reagerar folk mycket mindre om man skriver ett längre, samhällskritiskt, rentav intressant inlägg"



Hihi, så sant. Människor är roliga. :]



2010-10-20 @ 16:18:45
URL: http://lowfidelity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0