i en värld full av liv

Pluppetiploppetiplupp!
Har varit väldigt inaktiv här nu eftersom mycket sker och händer i dagens läge. Sedan en vecka tillbaka har jag ny jobbat på OrsaYran, som hade sin första yra av fem idag. Jag fick hjälpta till på hotellet med incheckning för alla musikanter, och där fanns flertalet av kändisar (nåväl, människor jag sett på teve men inte kan namnet på). Pratade även lite med en viss Fredrik Swahn, som jag inte tror att så många vet vem det är men jag kan meddela er att han är en grym sångare som bland annat varit med i flertalet svenska helgmys-program såsom Melodifestivalen och Så ska det låta, och det med bravur, pipan är rejäl. Vädret har varit underbart men på gränsen till lite för varmt, åtminstone inne på hotellet där deras LUFTKONDITIONERING var rätt så hårt ur funktion, samtidigt som mängden kalluft minskade i takt med mängden människor i lokalen.

I lördags hade Orsa (och största delarna av vårt avlånga land) en rejäl temperaturtopp. Men vad de flesta andra platser inte fick erfara så anlände även ett rejält åsk- och blåsväder, nästan bättre kallat STORM hit. Personligen var jag ute och cyklade mot campingen när jag hörde det första mullret, och när jag väl tagit mig dit så ökade blixtarna och dundret, vilket var extremt häftigt att se från udden där. Några regndroppar föll från skyn efter några minuter, fler och fler med mindre och mindre tidsintervall, så jag beslöt mig för att börja vandra lite långsamt hemåt med cykeln och sedan börja cykla efter ett tiotal meter. Det jag (och ingen annan heller) inte anade då var att det skulle bli så mycket värre än det.. Jag hann bara cykla en liten bit så dundrade det till rejält och den största skur jag träffat på sedan Gudruns intrång i våra liv under början av 2000-talet var rakt över mig. Eller, närmare bestämt, attackerade mig i en infallsvinkel som nästan kändes nittiogradig från min högra sida... Dyngsur blev jag efter några sekunder, cyklingen gick trögt och jag såg ingenting, jag cyklade med handen över ögonen så jag skulle kunna se någonting när kottar började flyga som hagelskott över mig och jag ökade farten. Flög som skjuten ur en kanon över Orsas gator och var sedan hemma, kramade ur kläderna utanför dörren och några minuter efter var allt över. Lika snabbt som det kom var det borta.

När jag sedan diskuterade detta med diverse olika människor i efterhand fick jag reda på att jag kommit väldigt lindrigt undan - människor hade blåst ner i diken och andra hade blivit av med sin middag (pizzan hade fullkomligt flugit bort från tallriken), gjutjärnsbänkar hade flyttats och bilar hade skakat. Träd hade klyvits och välts omkull och dörrar hade lossnat från sina gångjärn, husvagnar hade träffats av nedfallna träd och människor ropade "Ta skydd!" till varandra.

Ja, vad säger man? Även i en liten by i ingemansland kan saker och ting ske. Allt händer i Orsa, helt enkelt.


Bränna made timmarna innan stormen. Turning nigger baby.
[KLICKA FÖR STÖRRE BILD]

Kommentarer
Postat av: beeenjamin!

vad spännade, det händer ju inte så mycket med vädret i e-tuna. Tror det ligger typ i en "skål" eller någonting. Men bra att du klarade dig bra och inte blev av med mat eller husvagn. :)

2010-07-08 @ 14:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0